söndag 20 april 2014

Kroppen ruttnar inifrån och ut

Påsken har tillbringats på US i Linköping.
Långfredagen vid 18 tiden blev jag nedskjutsad till operation, jag hade ont som tusan i hela underlivet efter att fisteln läckt avföring i x antal dagar, så det var en befriande känsla som infann sig hos mig när operationen äntligen blev av. På Kirurgiska akutavdelningen (KAVA) sätts olika prioriteringar på de patienter som behöver opereras och det kan komma mer akuta patienter som går före, därav min känsla och tacksamhet över att det ändå inte tog så lång tid.

Jag hade fruktansvärd tur som fick den läkaren som opererade mig i februari 2013 här i Linköping. Då var det också en fistel som han opererade. Då tog han en del av min lårmuskel och förde upp i mellangården för att täppa igen. Fisteln satt då mellan ändtarm och slida. Då hade jag fortfarande kvar stomin som jag fick vid operationen mars 2012 så jag påverkades aldrig på det sättet jag gjorde nu. Det jag vill framföra är att han är den bästa i sitt slag så jag var otroligt trygg med att det var han som opererade mig.

Operationen gick bra och jag har fått en stomi permanent upplagd på min vänstra sida. Den har redan kommit igång och det är främst galla som rinner ut men det är positivt att den flödar. Nu har jag också stängt av den stomin som satt i magsäcken. Läkarna vill se om stomin tar upp det jag dricker. Då kan vi plocka bort den och jag behöver bara stomin. Det skulle vara otroligt skönt!

I torsdags kom Jenny, Pilla och Anna på besök. Det var mysigt att träffas! Jag fick mina ögonbryn noppade av Jenny (hon är den som är yngst och som fortfarande ser någonting :D) och Pilla färgade dom. Jag kände mig riktigt fin och fick lite färg i ansiktet. Tanken som då slog mig var att det kanske var sista gången jag träffade dom, alla tre tillsammans.

Det känns som min kropp ruttnar inifrån och ut. Man åtgärdar ett problem men då öppnas bara ett
annat. Jag tror inte det kan bli värre men det känns som att det bara är början och det blir värre.
Jag förstår att det bara är livsuppehållande insatser som görs för mig nu och jag tänker mer och mer på döden. Jag har varit så orkeslös och ledsen. Jag har inte haft kraft att kämpa och jag vet inte om jag fortfarande har kommit dit. När det hela tiden blir bakslag så bryts man ner psykiskt. Fysiskt är mina värden bra och jag verkar ha ett starkt hjärta som fortfarande hänger i.
Det psykiska är fruktansvärt när det sviker, jag bara gråter och ser allt nattsvart. Jag orkar heller inte titta på de möjligheter som eventuellt finns. Då är det tur att mamma och Johnny finns! Dom kämpar och tappar inte tron och det är jag både glad och tacksam över.

Jag har varit i kontakt med Uppsala Cancer Clinic flertalet gånger men vi har ringt om varandra. Jag hoppas vi når varandra efter påskhelgen. Det är vad jag har förmått göra och vad jag haft kraft till.
Jag vill veta hur dom tänker efter att dom fått min operationsberättelse. Nu var ju främst frågan om de kunde operera mig och lägga upp en stomi och det har ju redan skett.

På tisdag ska jag träffa min onkologläkare. Då ska vi titta på röngenbilderna som togs torsdag för en vecka sedan. Syftet med röntgen var främst att titta på min vänstra sida. Jag får inte riktigt vänsterfoten att hänga med mig när jag går och vänsterhanden blir bara svagare och svagare. Är det en biverkning från cellgifterna eller är det några nerver som sitter i kläm? Ja det är det vi inte vet! Kroppen ruttnar inifrån och ut!

Ha en fortsatt skön påskhelg i det helt fantastiska vädret!













9 kommentarer:

  1. Käraste Nina!
    Du måste kämpa så otroligt hela tiden! Å vad jag önskar att du kan få en lugnare tillvaro utan så mycket smärta. Du fina. Jag tycker nästan att jag känner dig nu och jag ser dig som en kär vän. Tack för fina ord på min blogg. Varmaste kramarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du skriver några rader, det värmer i hjärtat!
      Nu känns det så mycket bättre och jag hoppas det får vara lugnt ett tag till. Var rädd om dig Helena och stor varm kram

      Radera
  2. Hej Nina!
    Du har det verkligen jobbigt. Jag är glad över att operationen lyckades. Din mellangård är naturligtvis skörare än normalt eftersom du har haft en fistel där förut och opererats för det med en plastik.
    Vad bra att dom lyckades lägga upp en stomi. Jag hoppas av hela mitt hjärta att detta ska kunna göra så att du åtminstone kan dricka och förhoppningsvis kunna äta lättare passerad kost. Det skulle vara underbart för dig. Jag håller mina tummar för dig att det blir så.
    Självklart är det så att man tappar sugen när det bara blir bakslag hela tiden. Skönt att ha föräldrar som stöttar och peppar. Det behövs så väl.
    Många kramar, vi är många som känner med dig och håller tummarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Det värmer att du skriver att det är många som finns vid min sida :) Nu hoppas jag verkligen att det vänder, njuta av våren och kanske hoppas lite försiktigt på en härlig sommar....

      Stor varm kram

      Radera
  3. Vilken kvinna du är, vilken kämpe. Väldigt skönt att operationen lyckades och att du fick den läkare du ville ha. Jag har hyrt boende av din mamma och Jonny under Vättern, jättegoa människor så tur att såna människor finns vid din sida och peppar när det blir för svårt. Många varma kramar till dig du fina människa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för din kommentar, jag hälsar vidare till mina föräldrar :)
      Stor varm kram

      Radera
  4. Hej!!!
    Vi känner inte varandra, men jag är en fd Norrköpingsbo som har bekanta som känner dig och med dem följt din blogg och ditt helvete. Kan inte för mitt liv förstå det helvete som du går igenom, men du finns i mina tankar!!! Fortsätt kämpa!!

    Kram Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du följer mig, det värmer! Vi får hoppas att jag får lite bättre levnadsstandard nu under våren och sommaren. Stor varm kram

      Radera
  5. Nina... Du är en otrolig kämpe! Tack för att du delar med dig av din hemska resa. Jag är en av alla som inte personligen känner dig men som följer varje inlägg du gör. Det gör ont att läsa samtidigt som jag avundas din styrka och din förmåga att ser ljusglimtar och hopp. Din berättelse gör skillnad i mitt liv <3 Önskar sååå att det lättar för dig! Du är min hjälte.

    SvaraRadera