onsdag 18 januari 2012

Gynekologbesök med kommentar "Här var det fullt"

Förra veckan gjorde jag ett besök hos gynekologen. Först ett samtal vid skrivbordet om hur det stod till med hälsan och sedan hiva upp sig i gynekologstolen.


Man känner sig alltid lite missanpassad med rumpan bar när man sätter sig på kanten och avvaktar till läkaren signalerar att man ska lägga sig tillrätta. Alltid och jag menar verkligen alltid säger dom åt en att komma lite längre....och varje gång tänker man att nu ska jag göra det rätta och jag tycker man hasar ner rumpan så pass mycket att den hänger halvvägs utanför :o)

Fram med instrumenten så det blir fri passage och någon form av förstoringsglas för att se bättre, bort med instrumenten och så undersökning....mitt i allt utan förvarning trycks det upp ett finger i analen. Det känns lite som ett fel ställe att undersöka på men men det är tydligen bara att andas och hitta lugnet (tack gode gud för erfarenheterna från PowerYogan) det känns som han har fingret kvar där nere i en evighet.
Gillar kommentaren som släpps när han för upp fingret..."här var det fullt" -problem med att tömma tarmen? Ja svarar jag lite lätt stressad och tänker ska det aldrig ta SLUT. Bort med handen och fram med ultraljudsmaskinen, närsynt läkare som för på kondomen på staven och för in den i mig...inte analt denna gång....Här känns det som om han har inblick i varje millimeter av min nedre del och knappar lite lätt på maskinen med den lediga handen och säger sedan att han hittat en knöl.
Antagligen en "chokladcysta" och inget farligt alls.
Tror fasen att det varit problem att tömma tarmen, en jävla knöl på fem centimeter har ju suttit i vägen på passagen och stört.

Kliva ner och klä på sig och sedan tillbaka till skrivbordet....remiss till röntgen!

Datortomografi (kan knappt uttala ordet)- röntgat magen ikväll.



Fick infinna mig en timma innan för att dricka 1 liter vätska. Helt ok, det slank ner som vatten och tillsammans med en schyst veckotidning och skön musik i öronen gick tiden också fort.
Sedan när det var dags att komma in så fick jag behålla kläderna på fast inte BH:n. Lägga mig på britsen med en skön kudde och filt över mig. Huvudet ifrån apparaten och fötterna närmast. Hade ju inte ätit sedan lunch och druckigt kall vätska, jag frös så jag skakade. Men inte så länge till....
Sedan satte dom en nål i mig där en kontrastvätska skulle in.
Först fram och tillbaka i den stora cirkel som ska föreställa röntgen utan kontrastvätska. En röst som dirigerar dig till hur du ska andas.
Sedan tillbaka igen och då in med vätskan och en värme börjar sprida sig i kroppen och en otrolig känsla om att jag håller på att kissa på mig.
Fasen vad jag kniper!
Ingen fara, det spills inte en droppen men jag kan lova att jag är ruskigt nödig efter allt jag druckigt.
Nu går det fort, in och ut sedanär det klart!
På med kläderna, toalettbesök, på med telefonen (utanför röntgenavdelningen såklart) och sedan in i bilen och styr hemåt.

Nu är det bara att vänta och se men jag har svårt att se att det ska vara något farligt, skulle man inte vara tröttare då....fast jag har ju haft mina toppar och dalar...jaja ingen ide att spekulera. Nu får jag snart svar och då får jag ta ställning till den reaktionen som blir då.

Sov gott!

4 kommentarer:

  1. Skickar massa energi till dej Nina!!! Tänker på dej och hoppas att du får bra provsvar!!
    Du är så stark som klarar allt det här!!!
    Kramar Emma B

    SvaraRadera
  2. Tack Emma!
    Som min mamma brukar säga "Det som inte dödar det härdar"

    Stor kram tillbaka till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag håller både tummar och tår för att det kommer att vara ngt som är lätta att "fixa" :-)
    Och om det inte är lätt att fixa så ska vi komma ihåg att vi har en av världens bästa vårdgivare i Sverige :-)

    Du skriver roligt mitt i allt det jobbiga, jag känner igen mig massor :-) Att blogga är en suverän självhjälp :-)

    Varm kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Helt rätt och jag instämmer i din tanke om bloggandet. Skönt att kunna placera sina tankar och funderingar.
    Stor kram tillbaka till dig Carro

    SvaraRadera